Урок позакласного
читання
2 клас
Мета. Ознайомити учнів з різновидом
народної творчості – прислів’ями;
формувати вміння висловлювати
власну думку; розвивати зв’язне
мовлення учнів, увагу до слова,
збагачувати словниковий запас дітей,
виховувати доброту, милосердя,
вміння співчувати і співпрацювати.
Обладнання. Виставка літератури (твори малих
жанрів усної народної твор-
чості); набір таблиць «У світі
мудрих прислів’їв», «Види усної народ-
ної творчості»; кольорові смужки
для об’єднання в групи; «Читацькі
стежини»; текст «Мати-ворона» В.
Калинчук; розмальовки; телевізор,
кольорові олівці, макет телефона.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
- Потріть долоньки, розігрійте їх гарненько. Візьміться
за руки, передайте своє тепло один одному. А тепер посміхніться і побажайте
один одному успіхів.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з таблицею «Види усної
народної творчості»
- Сьогодні у нас
засідання у літературній світлиці. І присвячене воно усній народній творчості. Народна
творчість – це те, що створив і зберіг народ протягом свого існування:
прислів’я, приказки, загадки, скоромовки, казки. Інакше це все можна назвати
фольклор. Виник він дуже давно. Люди тоді ще не вміли писати, тому усно
передавали з уст в уста твори різних жанрів. Сьогодні ми будемо працювати над
одним із цих видів.
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Розповідь учителя
А що ми будемо робити?
І що ми будемо читати?
Ви зможете усі сказати
Але потрібно SMS надіслати.
(На
партах у дітей макет мобільного телефона. Діти надсилають SMS на номер 59268341, відгадуючи таким чином вид усної народної творчості, над
яким будемо працювати на уроці).
- Так, прислів’я – це твори усної народної
творчості. Вони складені не однією людиною і не одразу. Прислів’я відображають
спостережливість і мудрість українського народу, погляди на життя.
Отже,
прислів’я – це мудрість народу. Це і є тема нашого уроку.
2. Гра «Друкарка»
Розгорніть
«Читацькі стежини» і надрукуйте тему нашого уроку.
3. Бесіда
З
прислів’ями ми зустрічалися ще в 1 класі.
- Назвіть декілька прислів’їв.
* Де
багато пташок, там нема комашок.
* Ранні пташки росу п’ють, а пізні – слізки
ллють.
*
Здоров’я за гроші не купиш.
* Де
сила не візьме, там розум допоможе.
- У яких підручниках ви зустрічали ці
прислів’я?
(В
Букварі, Основи здоров’я, Читанці).
4. Робота з виставкою книг
- Зверніть увагу на книжкову виставку.
- Згадайте, як ви готувались до сьогоднішнього
заняття?
- Назвіть збірки, з якими ви працювали.
- Які теми вони охоплюють?
- Чи вдалося знайти те, на що сподівались?
- Чому в збірках не має автора?
- То що ж таке прислів’я?
(Це
короткі закінчені вислови повчального змісту, які застерігають від помилок,
неправильної поведінки, дають якусь пораду).
5. Бесіда
Важливою
рисою, яку хотіли виховати українці є доброта.
-
Що таке доброта? У чому вона виявляється?
(Добра людина ніколи не буде байдужою до чужого горя,
добра людина допоможе стареньким, не залишить голодного без куска хліба,
допоможе немічній пташині чи тваринці, не буде сміятися з чужого горя).
-
Чи варто бути добрим, чуйним, співчутливим до чужого горя?
(Так. Бо за добро добром платять. Якщо ти робиш добро, то
і тобі колись віддячать тим же).
-
Чи можете ви себе назвати людиною доброю? Чому? Наведіть приклад свого
доброго вчинку.
-
Давайте перевіримо, чи добре ви знаєте прислів’я на цю тему.
6. Метод «Розв’язування вузлів»
(Закінчити прислів’я).
·
Хто людям добра бажає, … той і сам має.
·
За добро… добром платять.
·
Добро прикрашає … людину.
·
Доброму всюди … добре.
·
Доброго чоловіка … і чуже горе тривожить.
·
Доброго тримайся, …поганого цурайся.
7. Робота з
малюнком
- Кого ви бачите на малюнку?
- Чому сумний
дятел?
- Що робить
білочка?
- Як ви думаєте,
чому радіють білченята і сонечко?
- Як дятел зможе
віддячити родині білки?
- Яке з прислів’їв
найбільше підходить до цієї картини? Чому?
Фізкультхвилинка
(Під музичний супровід діти
виконують пісню «Що посієш, те й пожнеш»)
Сію, сію я слова
З добрих – лиха не бува,
Добрі зійдуть лиш добром,
Наче квіти під вікном.
А хто сіє злі рядки,
В того зійдуть будяки.
Всі колючі, нахабнючі,
Ще й на всіх у світі злючі.
Зрозуміли ви? Авжеж.
Що посієш – те й пожнеш.
М. Гриценко
8. Опрацювання тексту «Мати-ворона»
В. Калинчук
а)
Читання тексту вчителем.
б)
Самостійне дочитування тексту дітьми.
- Назвіть головних героїв твору.
в)
Аналіз змісту твору.
- Кого бабуся знайшла на вулиці?
- Що бабуся зробила із вороною?
- Що бабуся побачила вранці?
- Що зробила бабуся, коли у ворони загоїлося
крило?
- Чому ворона почала кричати на вулиці?
- Як вчинила бабуся далі?
- Де залишилась ворона жити?
г) Вибіркове читання.
- Знайдіть рядки, в яких говориться, де сиділа
ворона?
- Прочитайте, куди бабуся поклала ворону?
- Знайдіть речення, що є окличними.
Прочитайте.
- Я починаю читати речення, а ви продовжуєте.
(За кілька днів крило у ворони
загоїлося).
-
Прочитайте останнє речення. А чому ворона залишилася жити в бабусі?
-
Чи схвалюєте ви вчинок бабусі?
-
Чого він навчає?
-
Як віддячила ворона?
Із
запропонованих прислів’їв прочитайте те, яке найбільше підходить до змісту
оповідання.
·
Моя хата скраю, нічого не знаю.
·
На сонці тепло, а коло матері добре.
·
Зо добро добром платять.
9. Робота в групах
(Об’єднання в групи шляхом складання розрізаних смужок з прислів’ями).
* Праця
чоловіка годує, … а лінь марнує.
(Працьовитість
– одна із найголовніших рис українського народу).
* Мудрим
ніхто не вродився, … а навчився.
(Наш
народ з давніх – давен шанує прагнення до знань).
а)
Вправа «Сортувальники»
(Із
запропонованих прислів’їв вибрати ті, які підходять до даної теми).
б)
Робота з демонстраційним матеріалом.
(Зачитування
прислів’їв, знаходження того, яке найбільше підходить до малюнка).
10. Робота в парах. Робота з
розмальовкою
- Розмалюйте Бабу Ягу.
а) Гра
«Бюро добрих послуг».
- Маємо можливість спостерігати, як ваші добрі
справи перетворять Бабу Ягу на красиву
Тітоньку Ягусеньку.
(На
екрані телевізора показ серії картинок
«Вони чекають на вашу допомогу»).
б)
Читання прислів’я, записаного у кругло
грамі.
(Добро прикрашає людину).
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
- Чи сподобався вам урок?
- Що найцікавіше було на уроці?
- Що видалося найскладнішим?
- Як використаєте знання сьогоднішнього уроку?
Немає коментарів:
Дописати коментар